marți, 22 iunie 2010

E. Guigal Cote Rotie Brune et Blonde 2006

Un eveniment important din viaţa mea a condus la destuparea unei mici bijuterii din europivniţa proprie, destul de proaspăt achiziţionată de la furnizorul francez online Millesimes pentru suma de 34 de euro.

Vinul provine de pe cele două pante ce dau numele vinului -- Côte Blonde şi Côte Brune -- fiind produs din Syrah 96% şi Viognier 4%. Producătorul recomandă recolta 2006 pentru băut acum (în ciuda celor 20 de ani de viaţă estimaţi), motiv pentru care am destupat această sticlă în locul celei din 2005, care se recomandă a mai fi încă păstrată la învechit. Un vin din valea Ronului.

Am carafat vinul şi l-am lăsat în pace să se trezească vreo 2 ore şi jumătate, ca să am un partener de discuţii vesel şi comunicativ, şi nu tăcut şi morocănos. La capătul dificilei aşteptări m-a întâmpinat un vin cu arome destul de intense în care s-au regăsit coacăze negre, note puţin vanilate, cireşe negre, aluzii de bacon care s-au risipit repejor, şi note fine de lemn/piele. Aromele virează în timp spre nunaţe superbe de tămâie şi condimente.

Gustativ vinul este fin, îmbracă bine gura, etalează tanini foarte fini, însă pare cam deficitar la nivelul de fruct. Fructul apare abia a doua zi, deşi nu la nivelul la care apare în miros. Dl. Prof. Croitoru l-ar cataloga drept un vin descendent (intensitatea aromatică este superioară celei gustative) - dar nu ştiu la ce foloseşte această categorisire! Corp mediu, aciditate medie, nas intens, tanini fini, final lung.

Finalul foarte lung cu arome de prune uscate, piele/lemn şi ceva cireşe negre este extrem de elegant, deşi puţin auster, departe de senzaţiile dulcege şi simpliste ale vinurilor (prea) moderne.

Un vin complex, elegant, superb manufacturat, cu o evoluţie frumoasă în pahar, care îţi exemplifică fără drept de apel zicala "puţin dar bun".

17 comments:

George Mitea spunea...

Mihnea, cand te mai incumeti la comenzi d'astea nu mai fi egoist. Da si tu un semn, poate or mai vrea si altii, ca taxele de transport nu-s de colo.

Mihnea Mironescu spunea...

Vai, ce ai spus!!!!

Ciprian stia de asta, cu el am tot discutat despre vinuri (am aruncat pisica si-n ograda lui acum!!). Stiu ca discutasem si de comenzile combinate, dar apoi renuntasem din cauza logisticii post-livrare din afara (trebuie sa fac eu un nou colet, sunt alti banuti acolo, alta asigurare de transport etc.).

La ceea ce am luat eu costurile de transport s-au ridicat pe la 5,7 EUR/sticla.

George Mitea spunea...

Pai da! Ciprian mi-a spus dupa ce ai primit coletul...Ce asigurare de transport? Costa vreo 30 de lei pentru 10 sticle (cel putin asta-i amenda obisnuita la intern). In fine, sa le degusti linistit si sa fie fara defecte!

Ciprian spunea...

Asa, asa, legati-va de mine acum :))

George, asa cum spunea si Mihnea, am tot discutat cu el pe tema transportului. Cea mai buna solutie este sa ne combinam doar noi 2 la o comanda, ca tot convietuim in aceeasi urbe :)

Mihnea,

vad ca deja te-ai dat la ele :)) Ahh, nush de ce, dar imi place tare cand citesc chestii de genul "mai putin fruct" :)) Si Guigal rules, da? :)

George Mitea spunea...

Ei, ziceam si eu asa, ca nu prea mi-a picat bine cafeaua. Totusi, daca faci un calcul iesi mai ieftin- la noi e 200 de lei o astfel de sticla(pe e-vinoteca e din 2004, dar cine stie de cand au mai updatat site-ul!).
Deci incluzand transportul, oricum e cu mai mult de 30 de lei mai ieftina de unde a luat-o Mihnea.

Ciprian spunea...

Bineinteles, e o chestie pe care am remarcat-o si semnalat-o de nu stiu cate ori pana acum. Raspunsurile alor nostri la aceasta problema le stii prea bine :)

Mihnea Mironescu spunea...

Pe langa ca iesi mai ieftin ai garantia ca vinul n-a fost maltratat de antreprenorii romani dornici de rapida inavutire.

Eu am comandat rapid ca sa nu ma prinda valul de caldura cu vinul pe drum, de-asta m-am miscat fulgerator. Si tot de-asta am comandat mai multe, ca sa ajunga pana la toamna.

Ciprian spunea...

Mihnea, daca tot am devenit o forta in lumea vinului, poate ne trimiti si noua cateva mostre spre degustare, sa-ti facem reclama gratuita :)))

George Mitea spunea...

In legatura cu taxele de transport: acestea sunt la greutate, nu?
Apoi, daca comanzi 5 sticle e cam la fel cu zece? Presupun ca ai facut destule calcule pana sa comanzi, de aceea de intreb:)

Mihnea Mironescu spunea...

Ciprian, da, m-am dat la ele mai demult, cand am deschis un Gigondas Guigal 2006 cu ocazia pregatirii unui boeuf Bourguignon si a musafirilor Dana si Ionut (+ fetita lor). Sa stii ca n-a fost nemaipomenit, desi am senzatia ca asta-i vinul, pentru ca au adus si Dana cu Ionut un alt Gigondas, care avea cam aceleasi dominante ca si Guigal. Ciudat tousi ca la degustarea de la Ginger a aceluiasi vin am ramas cu o cu totul alta impresie de finete si complexitate, datorate, poate, si asortarii cu mancarea.

Gigondas e mult mai fructuos si mai putin complex decat Cote Rotie, care m-a dat pe spate efectiv. Desi cu un gust sec, auster, are final lung si imbraca gura - e o contradictie interesanta intre lipsa fructului si senzatia ca fructul e de fapt pe acolo, dar nu strident! Foarte intrigant, senzatia e greu de explicat.

Guigal nu e totusi un super producator, e ceva gen Banfi - vinuri corecte, dar nu spectaculoase. Cu exceptia poate a acelor de 2-300 EUR sticla.

Ciprian spunea...

George, parca ti-am amintit de un mic paradox referitor la aceasta problema. Eu am intrebat initial cat m-ar costa transportul pt 6 sticle si mi s-a dat o cotatie de vreo 68 de euro. Mihnea, daca nu ma insel, a luat vreo 14 sticle si l-a costat transp putin peste 70 de euro parca...Nush exact care sunt criteriile, dar cred ca obtii un tarif mai bun in functie de valoarea comenzii si de cantitatea achizitionata

George Mitea spunea...

Pai la noi lucrurile stau la majoritatea curierilor cam asa:
vreo 20 de lei din prima si cate 1 leu(sa zicem) pe kilogram. Asa cred ca-i si la francezii astia- vreo 30 de euro oricat ai comanda si 0,5 euro pe kg. Zic si eu, dar cred ca asa stau lucrurile.

Mihnea Mironescu spunea...

George, habar n-am cum se calculeaza transportul, eu n-am facut decat sa-l intreb pe Ciprian daca i se pare un pret bun :-)) Si cum i s-a parut bun, am pus comanda!

Am intrebat si la o firma englezeasca (slurp.co.uk), unde vinurile erau ceva mai ieftine, dar transportul mai scump. Cred ca aia mergeau pe volume mari, minim 1-2 cutii de cate 12 sticle cutia. Uite oferta lor:

1 case 12 bottles - £66.96
18 bottles - £90.79
2 cases - 24 bottles - £121.42

E mult peste Millesimes, dar trebuie vazuta comanda per total.

Ciprian spunea...

Mihnea, asa este, ai o senzatie contradictorie cu multe astfel de vinuri. Cred ca si noi suntem obisnuiti cu multe vinuri pline de fruct ca, deh, astea le putem gasi p-aici. Iar cand dam de un vin complex, in special de gastronomie, ni se pare contradictoriu :) Totul e sa savuram cum se cuvine acest "altceva".

Acum, Cote Rotie este cu totul altceva decat Gigondas, it's another beast :) Iar alea de 2-300 de Euro banuiesc ca sint Hermitage-urile...

Mihnea Mironescu spunea...

Nu la Hermitage, ci la Cote Rotie ma refeream. Sunt vinurile "La La" ale lui Guigal, adica La Mouline, La Turque si La Landonne. Astea sunt cu totul alta calitate, dar sunt scumpe rau. Vinexpert le adusese pe la 1400 de lei parca.

Ciprian spunea...

Aha, i got it.

George, ai dreptate, cred ca asa calculeaza si frantujii; asa s-ar explica diferentele mici de pret cu cat iei mai multe sticle

Mihnea Mironescu spunea...

Conteaza atat greutate, cat si volumul pentru transporturi internationale. Vinul este cumva avantajat, fiind destul de compact ca forma.

Blog Widget by LinkWithin