joi, 7 februarie 2008

Prin hăţişul punctajelor de vin

Cred că toţi maniacii cu vinul şi-au pus mai devreme sau mai târziu întrebarea: care-i, frate, treaba cu punctajele alea ce însoţesc mai toate evaluările serioase de vinuri? Din ce se compune acel scor, cât de dificil o fi el de aplicat de către un novice, şi, mai ales, are el o semnificaţie "absolută" sau e doar un indicator relativ al calităţii?

Aşa că m-am pus pe scotocit webu. Google la greu. Şi am găsit o grămadă de informaţii, majoritatea sumare, păreri pro şi păreri
contra, un talmeş-balmeş de opinii şi de sisteme. Da, sisteme, întrucât sunt mai multe sisteme de evaluare a vinurilor! Păi de ce-ar fi fost doar unul - că doar nu-i Highlander aicea! Buun mi-am zis. Răbdare (că de tutun m-am lăsat de fio 5 ani). Ce-i mai tare e că aplicarea pe scară din ce în ce mai largă a acestor evaluări, mai ales în sistemul de 100 de puncte, are o influenţă majoră asupra consumatorilor şi evident a pieţei. Vai de capul nostru! După ce ne momesc ăştia cu bannere şi tot felul de reclame, acum ne "ajută" să alegem şi vinul potrivit.

Am căutat detalii ale metodei de evaluare, pentru a putea şi eu, după ce-am degustat o nimica toată de 15-20 de vinuri, puncta vinurile pe care le degust şi apoi compara cu punctajele experţilor. Şi atunci am aflat cu stupoare că nici măcar sistemul de 100 de puncte
nu este unic! Rober Parker (tartorul şef pe segmentul de 100 de puncte) îl foloseşte pe al lui, băieţii de la revista Wine Spectator îl au pe al lor - evident diferit - iar singurul descris în detaliu este al revistei redwinebuzz.com. Diferit şi el, of course, de celelalte. Shit!

L-am întrebat pe
Valentin Ceafalău ce sistem foloseşte el la evaluări, şi a fost extrem de amabil să-mi indice sistemul Organizaţiei Internaţionale Vitivinicole (OIV). Mulţumesc, Vali, eşti salon!

Nu ne rămâne decât să alegem un sistem de evaluare şi apoi să-l folosim regulat pentru a obţine măcar scoruri comparabile. Şi s-o ascultăm pe
Jancis Robinson, care adevăr grăit-a: Găseşte un critic de vin cu un gust comparabil cu al tău şi urmează-i recomandările, însă nu cu obedienţă! În fond, ce-i mai important decât papilele mele gustative?
Blog Widget by LinkWithin